De Verhalenboetiek

Als communicatiemedewerker en freelance journalist voor magazines hield Leila ervan om écht te luisteren, en de essentie van verhalen in schone woorden uit haar pen te laten vloeien. Ze voelde dat ze daar meer mee wilde doen. Al fietsend over een brug in Berchem popte er plots hét idee in haar hoofd. Wat als ze anderen kon helpen om hun eigen verhaal en gevoelens te verwoorden? Et voilà, de Verhalenboetiek was geboren.

Bezielde ondernemer: Leila Kandil, getrouwd met Simon. Mama van Liv (8) en Phil (5)

Brand: De Verhalenboetiek

Missie: Mensen helpen om woorden te geven aan hun verhaal.

Welke schone dingen doet ze? Leila schrijft zelf levensverhalen, geboorteverhalen en odes op maat. En ze wil je ook graag inspireren om zelf aan de slag te gaan. Met mooie wensboekjes, wenskaartjes én nu ook een gloednieuwe lentedoos.


Leila, vanwaar komt die mooie missie van je?

"Ik ben iemand die houdt van diepgang. Van échte gesprekken. Ik merkte dat ik na een avond met vrienden of familie soms met een leeg gevoel achterbleef.

Er worden zoveel dingen gevoeld en gezegd, maar vaak verdwijnen die dingen dan na dat ene moment. Dat vond ik zo'n zonde. Ik voelde een drang om schone dingen te vangen in woorden te vangen. Zodat ze niet verloren laten gaan, maar gekoesterd kunnen worden."

Hoe wist je dat je daar iets meer mee wilde doen, en nog meer er een eigen zaak rond wilde opstarten?

"Mensen die ik interviewde, zeiden me soms dat ze zelf versteld stonden wat er op papier stond. Vaak ben ik zelf verrast door wat mensen me vertellen. Ik voel ik veel aan, en kan ik het ook omzetten in iets zodat anderen het ook kunnen voelen.

Stilaan begon het te dagen dat het blijkbaar niet voor iedereen zo eenvoudig is om de dingen die ze voelen schoon over te brengen. Ik wilde daar graag bij helpen. Zo ontstond het idee om levensverhalen te schrijven. Eens de trein was vertrokken, bleven er maar ideeën in me opkomen om mensen te helpen hun gevoelens onder woorden te brengen.

Een van die ideeën is de lentedoos, die je nu net hebt gelanceerd. Vanwaar dat idee?

Ik voel zelf hoe snel mijn dochter wordt groter en ik vind het belangrijk om in het snelle leven van elke dag genoeg op de pauzeknop te drukken. Even stilstaan en voelen hoe graag zien we elkaar.

De meeste mensen geven een feest op een mijlpaalmoment. Maar mijn dochter houdt niet zo van heel veel volk. Vaak is zo'n feest ook snel voorbij en blijven er enkel restjes eten en veel cadeaus over, terwijl het daar niet om draait. Ik maakte dus eigenlijk speciaal voor Liv een doos. Ik wil haar laten voelen hoe geliefd ze is. Wat bewonder ik in haar.

En die ideeën wilde ik graag delen met andere ouders. De lentedoos is eigenlijk een kant- en klare ideeëndoos om een fijn weekend samen met je lentekind te beleven. Zeker nu er dit jaar geen feesten mogelijk zijn, is het fijn om je kind toch een speciaal moment te geven. Ik ben er supertrots op en hoop dat ik veel mensen een onvergetelijk moment kan bezorgen…

Wat heeft je geholpen om te groeien als ondernemer?

Ik vond een fijne stek op de bovenverdieping van 'Plume', een planten- en cadeauwinkel in Mortsel. Daar mocht ik mijn eerste wensboekjes, -labels en -bomen verkopen én een werkplekje inrichten. Dat is mijn vertrekpunt geweest om te groeien.

Ik heb me ook laten coachen én heb me daardoor kunnen omringen door andere ondernemers. Het gevoel ondernemer te worden was er al wel langer, maar uit mezelf durfde ik dat niet goed. Bevestiging en vertrouwen krijgen van anderen die verder staan dan jou of op dezelfde manier in het ondernemerschap staan is goud waard.


Als je ziet met hoeveel vuur je de Verhalenboetiek vormgeeft, vind je het dan niet jammer dat je niet eerder de stap hebt gezet om je eigen zaak op te starten?

Eigenlijk niet. Ik voel duidelijk dat dit de weg was die ik moest afleggen.

Pas nu begrijp ik mijn gevoel en durf ik ernaar te leven.

Ik ben er gerust in dat ik sowieso op dit pad zou belanden.

Wat vind je het leukste aan je eigen baas zijn?

Dat ik nu gewoon de dingen kan doen doe ik wil doen. Als werknemer heb je een bepaald takenpakket, en ik begreep of voelde niet altijd waarom ik bepaalde dingen moest doen. Mijn ideeën echt tot uitvoering kan brengen en dingen in de wereld kan zetten zoals ik het wil… Dat is een zalig gevoel.


Wie inspireert je?

Ik heb niet echt 1 rolmodel, maar als ik andere mensen bezig zie die in hun kracht staan, die een fonkeling in hun ogen hebben en gewoon content zijn met wie ze zijn dan inspireert me dat. Mijn man bijvoorbeeld, die kiest simpelweg voor dingen die goed voelen en die bij hem passen.

Is er ook iets wat je lastig vindt aan ondernemen?

Net dat denk ik. Mijn eigen ding durven doen. Het is gemakkelijker om vanuit iemands vraag te werken dan je eigen dingen in de wereld te durven zetten. We zijn dat zo gewoon, dat het soms moeilijk is om nee te zeggen tegen iets extern om ja te kunnen zeggen tegen wat je echt wilt.

Dat vergt veel zelfvertrouwen en moed.


Wat doe je dan of wat helpt je om dat die lastige momenten te overwinnen?

Vertrekken vanuit mijn mijn gevoel en vanuit enthousiasme.

Ik leer ook stilaan om de dingen waarbij ik dit niet voel uit handen te geven. Mijn website bijvoorbeeld slorpte zoveel uren op, dat ik die heb uitbesteed aan een websitebouwer.


Heb je nog een grote droom?

Dat ik supermooie en waardevolle dingen kan blijven doen. Maar dan liefst wel zonder dat ik mijn wekker moet zetten en de hele tijd moet rushen. Ik zou het echt heerlijk vinden om alleen nog maar op mijn eigen ritme en gevoel te kunnen leven en tegelijk een financiële rust te kunnen vinden. Niet dat ik zou rentenieren dan. Zelfs al won ik de lotto, ik zou blijven doen wat ik nu doe.



Benieuwd geworden naar meer schone dingen?

Neem eens een kijkje op Leila's website.




Geniet mee van de personal branding fotoshoot voor Leila's lentedoos:


#schonemensen

#schonedingen

#personalbrandingfotograaf

#authentiekmerk #businessshoot

#personalbranding

#solopreneur

#personalbrandingfotografie

#authentiekondernemen

#vrouwelijkondernemerschap

#ondernemendemadammen

#creatievezielen

#soulfulondernemen

#businessandsoul

#bezieldeondernemers