top of page

2 dingen die je kunt doen als je het moeilijk vindt om zichtbaar te zijn.

Bijgewerkt op: 1 aug. 2023

Begin deze week stuurde ik een e-mail naar mijn e-maillijst.

Een mail die eigenlijk 3 weken daarvoor had moeten uitsturen.

Want dat was de ideale startdatum die ik samen met de geweldige Marijke van Studio Sociaal had bepaald om mijn nieuwe groepsprogramma - de Zacht Zichtbaar Expeditie - aan de wereld bekend te maken.

Maar dat is dus niet gelukt.

En da's ok.

Nieuwe dingen creëren en in de wereld zetten

die je nauw aan het hart liggen, vergt moed.

Als jij net als ik veel van jezelf in je werk legt, dan wil je waarschijnlijk dat dat werk en de manier waarop je het zichtbaar maakt in de eerste plaats goed en authentiek voelen.

  • In lijn met wie je bent.

  • In lijn met wat je belangrijk vindt.

  • Op een manier waar je zelf enthousiast van wordt.

En daar was ik dus nog niet helemaal, 3 weken geleden.

Ik had kunnen doordoen.

Die posts maken.

Die e-mails schrijven.

Die gratis workshop bedenken en massaal promoten.

Maar ik besloot iets anders te doen.

Wachten. Het idee laten rijpen.

Langzaam vaste vorm laten krijgen.

Tot het helemaal goed voelde en ‘als iets van mij'

Vorige week dinsdag was het er plots, toen ik 's ochtends wakker werd.

Het idee voor een gratis inspiratiedriedaagse: de Zacht Zichtbaar Lentetrip.

Op een paar uur tijd was de naam, de invulling, de salespagina, het inschrijfformulier, de bevestigingsmail en de zoomlink hiervoor gemaakt.

En meteen erna ook de eerste stories op Instagram.

NVDR. Ok, dat laatste misschien iets té snel, want de mobiele versie van mijn salespagina werkte nog niet zoals dat moest en mensen konden niet inschrijven daardoor (noot aan mezelf - altijd altijd altijd dubbelchecken).

Maar de moraal van het verhaal: ik was zo enthousiast over wat ik had gemaakt dat het me geen moeite meer kostte om hierrond zichtbaar te zijn.

En ik kon dit meteen maken, zonder dat ik eerst nog allerlei dingen moest opzoeken of leren.



 

2 dingen die je nu al kunnen helpen

om moedige stappen te zetten.


Je aanbod in het licht zetten zal altijd moed vragen. Daar kan je moeilijk omheen. Maar dit maakt het wel makkelijker: 1. Enthousiasme Hoe enthousiast ben je zelf over je aanbod? Word je blij van de inhoud, de vorm, de prijs, de naam? Hoe enthousiaster jij hierover bent, hoe beter je dit kunt overbrengen. Voel je dat je niet nog voluit kunt praten over wat je doet? Kijk dan eens hoe je zelf (terug) enthousiast kunt worden over je eigen aanbod.

Je moet niet meteen alles overboord gooien. Met kleine tweaks hier en daar kan het al lichter voelen.


Een persoonlijk voorbeeld.

Bijna alle fotografen bieden na een fotoshoot een aantal foto's aan, met de mogelijkheid om extra foto's aan te kopen. Dus deed ik het ook zo in het begin.


Maar het voelde niet zo lekker.

Ik had het werk en de tijd er toch ingestoken, waarom zou ik dan een deel van de foto's achterhouden?

Voor mijn klanten was het ook niet zo evident, want zij hadden keuzestress. Welke foto's kiezen en welke niet? Dus besloot ik om voortaan alle foto's te geven na een fotoshoot.

Dat paste veel beter bij mij als persoon, gaf me minder werk, zorgde voor minder keuzestress én zorgde ervoor dat ik veel meer achter mijn eigen aanbod stond.


Waardoor ik het ook makkelijker kon verkopen en het veel makkelijker ging om met fierheid over mijn aanbod te praten. 2. Beginnen met wat je nu al weet Zelf zien we meestal heel goed wat we nog niet weten of kunnen. Maar is dat wel nodig? Alles weten en kennen? Een wiskundeprofessor is waarschijnlijk niet de beste persoon om een kindje van 6 te leren rekenen. Daarvoor is een meester of juf met een basiskennis wiskunde veel beter geschikt. Er zijn mensen voor wie je nu al een groot verschil kunt maken. Die exact op jou zitten te wachten met wat je nu weet. Vertrouw erop dat wat je nu weet genoeg is om nu al mensen te inspireren. Vertrek bij wat je nu al kan maken of doen. Want dat maakt echt nu al een verschil. Als je in je teksten, posts, salespages enkel belooft wat je nu al weet en wat je nu al kan, dan voelt dat sowieso al beter.



Een voorbeeldje.

Toen ik net begon te spreken over zichtbaarheid, voelde ik me een beetje een imposter (een bedrieger). Wie was ik om hier te komen zeggen dat ik alles weet hierover?

Ik ben zelf nog mijn weg aan het zoeken, hoe kan ik dan anderen vertellen wat ze moeten doen?

Impostergevoelens komen eigenlijk alleen bovendrijven als je dingen belooft die niet waar zijn. Door in mijn nieuwsbrief openlijk te delen over dit gevoel en toe te geven dat niet alles weet over dit onderwerp, maar wel al veel, kwam er terug openheid voor mezelf en kon ik terug verder.



Dus ga voor jezelf eens na: kan je omarmen wat nog niet perfect loopt?

Kan je wat zachter zijn voor jezelf hierin?

Kan je gewoon beloven wat je wel al weet?



Ik hoop dat dit je kon inspireren om zachter naar je eigen werk en zichtbaarheid te kijken.

 


Meer inspiratie rond zachte zichtbaarheid?

Ik maakte een paar gratis cadeautjes voor je.

Je vindt ze hier. Helemaal gratis.













bottom of page