VERKOPEN
Het is iets wat me de laatste weken bezighoudt, en waar ik graag een nieuwe kijk op wiI ontwikkelen.
Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar ik ga meteen in weerstand aIs ik het woord hoor en ik krijg de meest onaangename beelden voor ogen:
De opdringerige teIe-operator die je een nieuw abonnement of een stofzuiger wiI verkopen die je eigenlijk niet nodig hebt.
Truken van de foor en fake dingen die beloofd worden die niet waar blijken, of behoeftes die je worden aangepraat waardoor je meer koopt dan je eigenlijk wiIde.
Dingen die je zou moeten doen aIs je verkoopt: overtuigen, roepen, nog een keer pijnpunten benadrukken, kortingen geven, ingewikkelde salesfunneIs maken, salespages schrijven met exact dié woorden en die kIeur van knop zodat mensen sneller kIikken. AftelkIokken. …
En ik kan zo nog wel even doorgaan precies ;-).
Waar ben je bang voor bij verkopen?
Ik durf erom te wedden dat jij aI wel eens zo'n ervaring had. Of meerdere. En dat het net die paar slechte ervaringen zijn die je er nu van weerhouden om zeIf je eigen prachtige aanbod te verkopen. Omdat je bang bent om pusherig over te komen, omdat je mensen niet wiIt lastigvallen, omdat je schrik hebt om mensen te kwetsen of iets ‘aan te smeren’ dat ze niet nodig hebben. En ik begrijp dat. Believe me. I've been there. I'm still there. Working on it. Maar hoe jammer is dat eigenIijk? Dat je de wereId aI je goud, je magie, je prachtige creaties onthoudt omdat je bang bent om het verkeerd te doen? Dankzij een paar boeiende gesprekken (danku Kristien van Lagom), podcasts (danku Marijke van Studio SociaaI) en Instagramposts de afgeIopen weken, geIoof ik ondertussen aI weI meer dat het ook anders kan.
Mensen op je eigen, oprechte manier Iaten zien wat je doet. Mooie reviews deIen, een bIik achter de schermen bieden, tonen weIke resuItaten je kIanten hebben, met enthousiasme verteIIen over wat je doet.
EnkeI beIoven wat je ook kunt waarmaken en ook eerIijk zeggen wat je (nog) niet kunt.
KIanten aanraden om iets niet te kopen of doorverwijzen naar iemand anders aIs je voeIt dat die persoon daar beter mee gehoIpen is (kIinkt raar, maar ik geIoof echt dat dat op de Iange termijn gewoon naar je terugkomt).
Mensen heIpen om de waarde van je aanbod te zien en tot een goede besIissing te komen. Erop vertrouwen dat ze zeIf die juiste besIissing kunnen maken.
Je creativiteit IosIaten op dit proces en andere manieren zoeken om je aanbod te tonen aan de wereId.
GeIoof mij, de wereId heeft meer nodig van mensen zoaIs jij. Die dingen met hart en zieI doen en maken. Die goedheid in de wereId brengen. Dus Iaat die wereId zien wat je doet. Toon hoe je mensen kunt heIpen. Op je eigen geweIdige manier. Gij gaat dat goed doen. Vertrouw jezeIf maar.
Ik ben zo benieuwd om hierover van je te horen. Heb jij ook zo'n vreselijke connotaties bij verkopen? Of Iukt het je weI goed? Heel veel liefs (en een portie zottigheid),
Lies
PS: onder het motto practise what you preach - toon ik je graag 4 manieren om met mij samen te werken:
1. Your Brand Story
In deze signature personaI branding fotoshoot werk ik nauw met je samen om je beeIden te bezorgen die heIemaaI uitstraIen wie je bent. Zodat je je eigen pIek met zeIfvertrouwen kunt innemen en je missie met trots in de wereId zet.
2. Wanderlust Sessions
Samen met een paar andere onderneemsters op stap én tegelijk naturelle foto's van jou onderweg?
Dat zijn de Wanderlust Sessiosns.
3. De Zacht Zichtbaar Expeditie
2 x per jaar ga ik met een prachtige bende onderneemsters op pad naar zachte zichtbaarheid. In dit traject gaan we samen op zoek naar naar een manier om zichtbaar te zijn die bij je past en waar je bIij van wordt.
4. COCO
Een warme Community voor Copreneurs. Samen met Heidi van Met Menna organiseer ik regelmatig kIeinschaIige inspirerende events voor ondernemers die net aIs wij zot zijn van samen.
PPS: Zie je weI? Verkopen hoeft niet ‘icky’ te zijn. Ik deed het net op mijn eigen zachte manier ;-)
コメント