top of page

Boekenwijsheid: Hashtag Authentic


Ik las onlangs dat je kennis pas integreert wanneer je die deelt met iemand anders.


Wel, hier is mijn poging om alle wijsheid, inspiratie en tips die ik haalde uit het prachtige boek 'Hashtag Authentic' van Sara Tasker te onthouden.



Het is een van de boeken die me het meeste hebben geïnspireerd om mijn eigen stem te vinden op social media en in mijn fotografie.


Et voilà: ik bespaar je hieronder met plezier 5u leeswerk met mijn 5 grootste inzichten uit het boek.






Een kleine introductie


Wie is Sara Tasker eigenlijk?

  • Ze het brein achter het prachtige Instagramaccount @me_and_orla

  • Ze is blogger / fotograaf en dus ook auteur van het boek Hashtag Authentic

  • Ze is podcastmaker van de gelijknamige podcast, die in de UK op nummer 1 in de podcastlijsten staat

  • Ze is Instagram teacher / coach


Sara ziet Instagram als een middel om creatief te zijn, je eigen stem te vinden, community op te bouwen en vooral jezelf te zijn en je leven te leiden op jouw manier.





"It is possible, entirely doable , for you, right now, exactly as you are.
Whatever you have, it's all that you need to begin to follow your heart.
Not you ten pounds skinnier, or you in an other degree's time.
People will tell you it's silly.
That's ok; it doesn't matter.
Do it anyway, ant trust that your right people - including me -will be cheering you on."

Sara Tasker





Inzicht 1: Je hebt een verhaal te vertellen


Hoe klein of onbeduidend je verhaal ook lijkt, vertel het toch.

Je stem doet ertoe.


Door je verhaal of je kijk op de dingen te delen kan je echt dingen in gang zetten en anderen inspireren.

De dingen die voor jou doodnormaal zijn, kunnen voor anderen echt nieuw zijn, blijdschap brengen of ideeën opleveren.


Je hoeft het echt niet ver te zoeken - ga voor 'tiny stories'.

Kleine dingen die je blij maken, waar je dankbaar voor bent, waar je van geniet.


Het hoeft ook niet perfect te zijn.

Vaak delen we enkel iets wanneer het 'af' is, maar het is ook super waardevol om mensen mee te nemen in het proces. de 'messiness' en de zoektocht te delen.




OEFENING


  • Maak een lijstje van kleine dingen die je doen oplichten, waar je van geniet, waar je blij van wordt.

  • Wat zijn je favoriete momenten van de dag?

  • Welke dingen in je werk maken je blij?

  • Wat of wie inspireert je in je huis, als je een wandeling maakt, reist, leest, tv kijkt, opleidingen doet, ...

  • Wat zou je over vandaag kunnen delen?




Inzicht 2: Moments, not things



Een inzicht dat ik voor altijd met me meedraag en toepas bij elke fotoshoot die ik doe, elke tekst die ik schrijf of elke post die ik deel.



Het draait niet om hoeveel expertise je deelt, de eigenschappen van het aanbod dat deelt, of wat je ziet op de foto die je deelt. Het gaat over het gevoel dat je overbrengt en het verhaal achter je foto, aanbod of tekst.





"Images have the power to make us feel any
number of things.
The best photographs to share - the ones that truly resonate with other people, online or off - do so because they tell a story."


OEFENING

2 vragen om te jezelf te stellen voor je iets deelt:

  • Wat wil je mensen laten voelen?

  • Wat is het verhaal?


Met deze foto wilde ik graag dat je rust, vrolijkheid en creativiteit zou voelen. Geslaagd ;-)?




Inzicht 3: Vind je eigen stijl


Sara vergelijkt je eigen stijl op Instagram vinden met je eigen kledingstijl vinden. Interessant inzicht: het is niet omdat je iets mooi vindt, dat het ook voor jou is.

Ik vind bijvoorbeeld zwart-witfoto's of natuurfoto's die rust uitstralen prachtig, maar dat soort foto's past niet helemaal bij wie IK ben. Mijn stijl definieert zich als kleurrijk, soulfoul, spontaan, natuurlijk, warm, creatief en vrolijk.


OEFENING: wat is jouw stijl?


Probeer je stijl te omschrijven in 5 woorden. Denk hierbij ook je antwoord op vraag 2.

Welk gevoel wil je overbrengen?


Een paar woorden om je te helpen:

Modern / Nostalgisch Kleurrijk / Gedempt / Zwart/wit Melancholisch / Vrolijk Licht / Donker Jong / Volwassen Fun / Minimalistisch Casual / Gestyled Thuis / Op reis Koel / Warm Nostalgisch / Nuchter Stad / Platteland Natuurlijk / Mooi Knallend / Zacht Binnen / Buiten Dromerig / Down to earth Artistiek / Gewoon is goed genoeg Populair / Eigenzinnig Spiritueel / Down to earth Wild / Geordend Simpel / Veel Traag / Snel Spontaan / Uitgekiend Strijdvaardig / Verzoenend





Inzicht 4: Maak scrollstoppende beelden


Welke beelden zorgen ervoor dat mensen stoppen met scrollen op hun telefoon?

Wat wekt nieuwsgierigheid?

Wat maakt dat een beeld de aandacht trekt?



Vragen waar ik tot ik dit boek las nog niet echt over had nagedacht.


Maar nu dus wel ;-).


Dingen die het goed doen:

  • Schattigheid. Denk puppies en baby's.

  • Kleur. Opvallende kleuren of net eenvoud in kleuren trekken de aandacht

  • Surprise. Een element dat je niet verwacht.

  • Detail. Neem eens een foto van een detail dat nieuwsgierigheid opwekt.

  • Meervouden. Veel bloemen, appels, vogels, ....

  • Negatieve ruimte. Een foto met veel witruimte is vaak opvallender dan een foto die helemaal 'vol staat'

  • Schoonheid. Dingen die gewoon mooi zijn qua vorm, kleur, compositie.



Het is ook interessant hierbij op te merken dat er een evolutie is hierin. Een foto was vroeger de norm, tegenwoordig zal je waarschijnlijk meer views krijgen bij carrousels of reels.

Wat niet wil zeggen dat 1 foto niet voldoende meer is - volg vooral je goesting en creativiteit hierin en laat je niet te veel afleiden door algoritmes en wat 'hoort'.


Een voorbeeldje van beelden waarin meervouden en kleur zijn gebruikt.





Inzicht 5: Wees aanwezig in je verhalen



Super super super belangrijk: zorg dat je te zien bent in wat je deelt.

Als je steeds de onzichtbare verteller bent en nooit te zien bent, wiens verhaal vertel je dan?


Zelf in beeld komen zorgt voor zoveel meer connectie met je favoriete mensen, maar het zorgt er ook voor dat je uiteindelijk zelf steviger in je schoenen staat en meer van jezelf leert houden zoals je bent.


Dat laatste is zo mogelijk nog veel belangrijker.


Daarmee wil ik niet zeggen dat je meteen professionele video's moet maken, je kan ook aanwezig zijn in je verhalen door je voeten, je handen, je werkplek, je achterkant, een persoonlijk voorwerp of een foto van jezelf te delen die van verder weg is genomen.


Ook een foto waarin je handen te zien zijn, zorgt ervoor dat jij als verteller aanwezig bent.



Ik ben benieuwd.

Vond je dit interessant?

Is er een inzicht dat je bijblijft?


Ik vond het superfijn om wat boekenwijsheid te delen, dus als je dit ook fijn vond laat het me weten en dan maak ik er misschien een blogreeksje van.


Warme groet,


Lies









bottom of page